Leaderboard

14 Januari 2015

Nyamuk

Assalamualaikum semua
nak cerita pasal kat rumah aku ni
bukan main banyak nyamuk lagi
rasanya nyamuk nyamuk kat rumah 
pandang kami 3 beranak ni da macam lauk da
mana tak nya
kalau tengah tido mati tu 
maksudnya tido tak hingat dunia
sampai nyamuk gigit sampai berbelas ekor pun tak sedar
korang dapat bayngkan tak
berbelas ekor
mau tak naik bulu roma
haiyaaa.....
zasss.... ku lepuk kan dengan 2 tapak tangan
ulang 2 tapak tangan
nampak sangat banyak kan
memang banyak

macam macam da buat
pasang ubat nyamuk
lagi yang murah sampai yang mahal
masih sama

duduk kampung
rumah papan pulak tu
standert la ade lubang angin
agaknya lagi situ la die masuk

sembur rekset pun tak jalan
bila sembur dia lari la ikut lubang angin
nanti da lama die datang balik
sakit dan jiwa dibuatnya nya

beli lilin serai wangi pun
sama tak jalan

beli perangkap nyamuk
aku beli kat cosway
pun hampeh

yang belum cuba ape....
nak beli kelambu or pakai kelambu
da servay da
tadaaaa....

mesti korang da tau ka
dan mesti yang ade kat rumah

pasti akan dimiliki tak lama lagi
ari tu tengok kat DIY RM35 je kot
nak kene cari ni
insyaAllah

servey kat internet cara nak tangkap or perangkap nyamuk
jom kita buat sendiri


Buat sendiri perangkap nyamuk 
 

Apa yang kita perlukan ialah:
200 ml air 50 gram gula perang, 1 gram yis ( yis ibu roti, boleh dibeli di pasar raya ) dan 1 botol plastik 2-liter.

Bagaimana caranya:

1. Potong botol plastik (jenis PET) pada separuh. Simpan bahagian leher
2. Campurkan gula perang dengan air panas. Biarkan sejuk. Apabila sejuk, tuangkan di separuh bahagian bawah botol.
3. Tambah yis. Tidak perlu digaul. Ia akan menghasilkan Karbon Dioksida menarik perhatian nyamuk.
4. Letakkan bahagian corong, terbalik, ke dalam separuh botol tadi.
5. Bungkus botol dengan sesuatu yang berwarna hitam, dan letakkan di beberapa sudut rumah anda.

Mungkin ada yang tertanya? kenapa dan macamana nyamuk boleh mencari kita walaupun dalam kelambu / selimut?
Nyamuk dapat mengesan karbon dioksida dan akan tertarik kepadanya. Yis yang bertindak dengan makanan (gula perang) akan menghasilkan karbon dioksida.

Dalam masa dua minggu, anda akan melihat jumlah nyamuk dan nyamuk yang mati di dalam botol. Di samping membersihkan rumah , tapak pembiakan nyamuk dan nyamuk, kita boleh menggunakan kaedah ini dalam: Sekolah, taska, Hospital,kedai, ladang, dan lain-lain .

kalau rajin ade jugak tanaman yang menghalau nyamuk tau 
nanti kalau free aku cerita lai
sementara nak cuba buat perangkap nyamuk ni
mesti en suami gelak kan aku
tapi tak kira kene cuba jugak kan
mana tau berjaya

akhir kata
perangi nyamuk aedes

Buat sendiri perangkap nyamuk

KESIHATAN ADALAH SEGALANYA! - JOM BELAJAR MEMBUAT PERANGKAP NYAMUK YANG MUDAH DAN MENENTANG NYAMUK AEDES DAN DENGGI.


Apa yang kita perlukan ialah:
200 ml air 50 gram gula perang, 1 gram yis ( yis ibu roti, boleh dibeli di pasar raya ) dan 1 botol plastik 2-liter.

Bagaimana caranya:


1. Potong botol plastik (jenis PET) pada separuh. Simpan bahagian leher
2. Campurkan gula perang dengan air panas. Biarkan sejuk. Apabila sejuk, tuangkan di separuh bahagian bawah botol.
3. Tambah yis. Tidak perlu digaul. Ia akan menghasilkan Karbon Dioksida menarik perhatian nyamuk.
4. Letakkan bahagian corong, terbalik, ke dalam separuh botol tadi.
5. Bungkus botol dengan sesuatu yang berwarna hitam, dan letakkan di beberapa sudut rumah anda.

Mungkin ada yang tertanya? kenapa dan macamana nyamuk boleh mencari kita walaupun dalam kelambu / selimut?
Nyamuk dapat mengesan karbon dioksida dan akan tertarik kepadanya. Yis yang bertindak dengan makanan (gula perang) akan menghasilkan karbon dioksida. Atau baca ni, 7 tanaman penghalau nyamuk

Dalam masa dua minggu, anda akan melihat jumlah nyamuk dan nyamuk yang mati di dalam botol. Di samping membersihkan rumah , tapak pembiakan nyamuk dan nyamuk, kita boleh menggunakan kaedah ini dalam: Sekolah, taska, Hospital,kedai, ladang, dan lain-lain .
- See more at: http://infosantai2.blogspot.com/2013/03/buat-sendiri-perangkap-nyamuk.html#sthash.IwngpmhD.dpuf
Buat sendiri perangkap nyamuk
KESIHATAN ADALAH SEGALANYA! - JOM BELAJAR MEMBUAT PERANGKAP NYAMUK YANG MUDAH DAN MENENTANG NYAMUK AEDES DAN DENGGI.
http://1.bp.blogspot.com/-q2vTn_AmYDs/UVd7Hrr6ueI/AAAAAAAADLM/_KVlsKIpIPs/s320/300205_590644754280606_1245588107_n-1010412359.jpeg

Apa yang kita perlukan ialah:
200 ml air 50 gram gula perang, 1 gram yis ( yis ibu roti, boleh dibeli di pasar raya ) dan 1 botol plastik 2-liter.

Bagaimana caranya:


1. Potong botol plastik (jenis PET) pada separuh. Simpan bahagian leher
2. Campurkan gula perang dengan air panas. Biarkan sejuk. Apabila sejuk, tuangkan di separuh bahagian bawah botol.
3. Tambah yis. Tidak perlu digaul. Ia akan menghasilkan Karbon Dioksida menarik perhatian nyamuk.
4. Letakkan bahagian corong, terbalik, ke dalam separuh botol tadi.
5. Bungkus botol dengan sesuatu yang berwarna hitam, dan letakkan di beberapa sudut rumah anda.

Mungkin ada yang tertanya? kenapa dan macamana nyamuk boleh mencari kita walaupun dalam kelambu / selimut?
Nyamuk dapat mengesan karbon dioksida dan akan tertarik kepadanya. Yis yang bertindak dengan makanan (gula perang) akan menghasilkan karbon dioksida. Atau baca ni, 7 tanaman penghalau nyamuk

Dalam masa dua minggu, anda akan melihat jumlah nyamuk dan nyamuk yang mati di dalam botol. Di samping membersihkan rumah , tapak pembiakan nyamuk dan nyamuk, kita boleh menggunakan kaedah ini dalam: Sekolah, taska, Hospital,kedai, ladang, dan lain-lain .
- See more at: http://infosantai2.blogspot.com/2013/03/buat-sendiri-perangkap-nyamuk.html#sthash.IwngpmhD.dpuf

Buat sendiri perangkap nyamuk

KESIHATAN ADALAH SEGALANYA! - JOM BELAJAR MEMBUAT PERANGKAP NYAMUK YANG MUDAH DAN MENENTANG NYAMUK AEDES DAN DENGGI.


Apa yang kita perlukan ialah:
200 ml air 50 gram gula perang, 1 gram yis ( yis ibu roti, boleh dibeli di pasar raya ) dan 1 botol plastik 2-liter.

Bagaimana caranya:


1. Potong botol plastik (jenis PET) pada separuh. Simpan bahagian leher
2. Campurkan gula perang dengan air panas. Biarkan sejuk. Apabila sejuk, tuangkan di separuh bahagian bawah botol.
3. Tambah yis. Tidak perlu digaul. Ia akan menghasilkan Karbon Dioksida menarik perhatian nyamuk.
4. Letakkan bahagian corong, terbalik, ke dalam separuh botol tadi.
5. Bungkus botol dengan sesuatu yang berwarna hitam, dan letakkan di beberapa sudut rumah anda.

Mungkin ada yang tertanya? kenapa dan macamana nyamuk boleh mencari kita walaupun dalam kelambu / selimut?
Nyamuk dapat mengesan karbon dioksida dan akan tertarik kepadanya. Yis yang bertindak dengan makanan (gula perang) akan menghasilkan karbon dioksida. Atau baca ni, 7 tanaman penghalau nyamuk

Dalam masa dua minggu, anda akan melihat jumlah nyamuk dan nyamuk yang mati di dalam botol. Di samping membersihkan rumah , tapak pembiakan nyamuk dan nyamuk, kita boleh menggunakan kaedah ini dalam: Sekolah, taska, Hospital,kedai, ladang, dan lain-lain .
- See more at: http://infosantai2.blogspot.com/2013/03/buat-sendiri-perangkap-nyamuk.html#sthash.IwngpmhD.dpuf

Buat sendiri perangkap nyamuk

KESIHATAN ADALAH SEGALANYA! - JOM BELAJAR MEMBUAT PERANGKAP NYAMUK YANG MUDAH DAN MENENTANG NYAMUK AEDES DAN DENGGI.


Apa yang kita perlukan ialah:
200 ml air 50 gram gula perang, 1 gram yis ( yis ibu roti, boleh dibeli di pasar raya ) dan 1 botol plastik 2-liter.

Bagaimana caranya:


1. Potong botol plastik (jenis PET) pada separuh. Simpan bahagian leher
2. Campurkan gula perang dengan air panas. Biarkan sejuk. Apabila sejuk, tuangkan di separuh bahagian bawah botol.
3. Tambah yis. Tidak perlu digaul. Ia akan menghasilkan Karbon Dioksida menarik perhatian nyamuk.
4. Letakkan bahagian corong, terbalik, ke dalam separuh botol tadi.
5. Bungkus botol dengan sesuatu yang berwarna hitam, dan letakkan di beberapa sudut rumah anda.

Mungkin ada yang tertanya? kenapa dan macamana nyamuk boleh mencari kita walaupun dalam kelambu / selimut?
Nyamuk dapat mengesan karbon dioksida dan akan tertarik kepadanya. Yis yang bertindak dengan makanan (gula perang) akan menghasilkan karbon dioksida. Atau baca ni, 7 tanaman penghalau nyamuk

Dalam masa dua minggu, anda akan melihat jumlah nyamuk dan nyamuk yang mati di dalam botol. Di samping membersihkan rumah , tapak pembiakan nyamuk dan nyamuk, kita boleh menggunakan kaedah ini dalam: Sekolah, taska, Hospital,kedai, ladang, dan lain-lain .
- See more at: http://infosantai2.blogspot.com/2013/03/buat-sendiri-perangkap-nyamuk.html#sthash.IwngpmhD.dpuf

1 ulasan:

  1. cik abe pernah buat perangkap nyamuk tu tp non hado nyamuk masuk pon .
    mayb x mnajdi kot
    sudahnya skrg pakai kelambu moden j senang

    ppsstt: baby sihat je.semalam dah cucuk 5 bulan. hihi

    BalasPadam

Terima Kasih Terhadap Ulasan dan Pandangan Anda....
Doakan Aleeya Dapat Adik Ye.......

Large Scraper

Dengarkan lagi lagu hatiku

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...