Leaderboard

23 Mei 2017

cara kiraan kalori makanan

Cara Kiraan Kalori Makanan

Hasil carian imej untuk apa itu kalori

Ramai orang suka seksa badan termasuk aku yang dulu, tak makan, takut gemuk sangat.

Sehari makan sekali ja, mana dapat kekuatan dengan kekenyangan tak tau lah.

Diet yang sihat dan senaman yang kerap baru betol..

Dah tak makan lepas tu tak bersenam plak. 
Ada pulak tu, dah la makan belambak , senaman pun tidak.

Berbalik kepada cerita kalori

Apa itu kalori?
Hasil carian imej untuk apa itu kalori
Kalori merupakan satu unit tenaga 
dan kita bukan sahaja boleh mengaitkan kalori dengan makanan 
tetapi ia juga boleh dikaitkan dengan apa saja yang mengandungi tenaga, 
misalnya 4 liter petrol mengandungi kira-kira 31,000,000 kalori.

Secara spesifik, kalori merupakan kandungan tenaga atau haba yang diperlukan untuk meningkatkan suhu satu gram air sebanyak satu darjah celcius(C).

Ramai orang berfikir kalori hanya berkaitan dengan makanan misalnya satu tin minuman berkarbonat mengandungi 200 kalori, sebenarnya kalori dalam makanan adalah kilokalori (1000 kalori = 1 kilokalori).
Satu kalori dalam makanan mengandungi 4184 J. Oleh itu satu tin minuman berkarbonat mengandungi 200 kalori makanan atau 200,000 kalori atau 200 kilokalori.

Ini juga sama semasa bersenam dimana jadual kecergasan mengatakan anda membakar 100 cal setiap kilometer berjalan bermakna 100 kcal.

Terdapat 3 kelas makanan utama dalam makanan kita. 
Iaitu karbohidrat, lemak dan protein. 
Ketiga-tiganya mempunyai “nilai kalori”(kandungan tenaga) tertentu seperti jadual berikut:
KELAS MAKANANNILAI KALORI
(kcal)
SUMBER
Karbohidrat4nasi   
Lemak9 minyak masak 
protein4ikan & daging 

Setiap individu memerlukan kalori yang berbeza. 
Ini bergantung kepada jantina, saiz badan, umur, aktiviti dan iklim. 
Golongan lelaki memerlukan lebih kalori kerana mereka lebih aktif. 
Saiz badan yang besar juga memerlukan kalori yang tinggi kerana ia mengandungi sel yang lebih banyak. Golongan kanak-kanak dan remaja yang sedang tumbuh pesat juga memerlukan lebih kalori kerana metabolisme (keperluan tenaga asas) mereka tinggi. 
Pekerja atau ahli sukan memerlukan kalori tinggi untuk menampung aktiviti yang cergas. 
Jika kita tinggal di tempat yang sejuk, kita juga memerlukan kalori yang lebih. 
Ini perlu untuk menggantikan haba yang hilang.
Apabila seseorang mengambil kalori yang tinggi atau terlampau rendah, maka berlakulah masalah kesihatan. 

Jadual berikut menyenaraikan beberapa contoh masalah kesihatan itu:
MASALAH KESIHATANPUNCAGEJALACARA MENCEGAHCARA MERAWAT
MalnutrisiKekurangan kaloriSangat kurus dan tidak bertenagaMakan makanan seimbang dan mencukupiMemberi zat tambahan
AnoreksiaTabiat tidak mahu makan kerana ingin menguruskan badanTerlalu kurusPendidikanKaunseling
KegendutanPengambilan kalori berlebihanKelihatan terlalu gemuk, pengumpulan lemak di bawah kulitMengawal pengambilan makananBersenam atau mengambil ubat dari doktor
Penyakit Jantung dan Tekanan Darah TinggiMakan makanan berlemak berlebihanSerangan penyakit jantung dan cepat letih apabila melakukan aktiviti fizikalMengurangkan makanan berlemakPembedahan dan pengambilan ubat

Orang dewasa perlu menentukan pengambilan dan penggunaan tenaga yang seimbang untuk mengawal dan menetapkan berat badan. 
Sekiranya kita mengambil lebih kalori dari yang diperlukan, badan akan menyimpan lebihan kalori tersebut sebagai lemak di dalam hati dan di bawah kulit serta dalam bentuk glikogen di otot-otot.

Lemak simpanan ini akan digunakan jika lapar berlaku untuk memberi tenaga. 
Bagi setiap 3,500 kalori yang disimpan, berat badan akan naik lebih kurang 1 lb(450 gram)

Oleh yang demikian, sekiranya seseorang itu mengguna lebih tenaga dari yang dibekal, berat badan boleh dikurangkan. 
Walau bagaimana pun, bilangan kalori yang perlu bagi mengekalkan berat badan bergantung kepada umur, saiz, cara hidup (terutama senaman dll), komposisi badan dan keturunan. 

Okey sekarang kita belajar dengan lebih mendalam lagi ye

Kalori yang lelaki perlukan adalah 2000 sehingga 2500 kalori sehari.
Perempuan 1600 sehingga 2000 sehari.

Kalau nak turunkan berat badan korang kena tolak lagi 500 kalori.

Cara nak kira kalori

           ******* BMR x DCR 
DCR = indiviti kurang bersenam / malas bersenam / kerja ofis                       = 1.2
          aktif sikit-sikit/ bersenam sekali-sekala/ 1-3x seminggu bersenam        = 1.375
          aktif / 3-5 kali seminggu bersenam                                                  = 1.55
          rajin bersenam/ 6-7 kali seminggu                                                   = 1.725
          terlampau aktif / 2x sehari bersenam                                               = 1.9
            
Cara pengiraan  : 

Perempuan

= 655 + ( 9.6 x berat (kg) +(1 .8 x tinggi (cm) - ( 4.7 x umur ) x DCR
                                 
Lelaki

 = 66 + ( 13.7 x berat (kg) + (5 x tinggi (cm) - ( 6.8 x umur ) x DCR

Cara nak kira kalori makanan :
 YOGURT ( 144 kalori )
  ****    karbohidrat   - 24.3 gram ( berat ) x4  = 97.2
              protein           -  5.8 gram  (berat ) x 4 =  23.2
              lemak             - 2.6 gram   (berat ) x 9= 23.4


Rujukan penting untuk korang kene follow seefoo KEVIN ZAHRI atau PANDUAN 



Sepanjang aku diet, makanan yang aku selalu makan macam :

        * nasi (kuantiti sikit)
        *air masak
        * sup sayur ( bunga kobis, brokoli, carrot, ubi kentang )
           (bunga kobis membantu mempercepatkan proses penurunan badan, katanya)
        * dada ayam , daging, ikan
        * oat
        * telur separuh masak
        * tomyam / sup
        * apple hijau @ sebarang buah
        * air detox (strawberry , pudina leaves, lemon & lemon , pudina leaves, limes)
        * salad


Kalau nak disenaraikan memang banyak, jadi boleh berpadukan kepada entry nie saja PEMILIHAN MAKANAN UNTUK BERDIET , UBI KENTANGTELUR...
Dan jangan lupa banyak makanan yang kita kena pertimbangkan untuk makan dan perlu dielakkan, MAKANAN PERLU ELAK, contohnya

* Nasi beriyani ayam - 880 kalori
* murtabak                - 722 kalori
* nasi goreng             - 635 kalori
* kuey tiau goreng     - 743 kalori
* nasi lemak              - 644 kalori

Cuba elakkan 

* Bahan makanan dari tepung ( kuantiti banyak)
* instant food, makanan dalam tin
*makanan bergoreng
* junk food

Berikut adalah jenis-jenis diet dekat Malaysia yang diamalkan mengikut individu:. 
                  * Diet Atkins
                  * Diet Detox
                  * Diet mengikut jenis darah
                  * Diet Seimbang
                  * No rice diet 
                 ( huraian di blog Kevin Zahri )

Kebanyakkan manusia suka sangat diet, tapi exercise memang tak buat, bahasa lembutnya nakhare pemalas pait.....

Ada banyak exercise mahupun senaman cardio yang boleh kita ikut bersama, contoh: 
squat, sit up   (kempiskan perut )
aerobik (membakar 405 kalori bagi senaman selama 1 jam)
jalan pantas, lari setempat, jogging  (membakar 300 kalori utk senaman selama sejam)
yoga
* menonton tv (membakar 40 kalori bagi senaman selama 1 jam)
berbasikal tanpa henti (membakar 380 kalori bagi senaman selama 1 jam)
skipping
* workout

Sekurang-kurang bagi sesapa yang nak turunkan berat badan rajin lah tiap2 hari bersenam, jangan jadi kan kekangan masa sebagai alasan, lewat malam pun boleh bersenam, naik tangga ofis pun kira bersenam.

Hampa boleh follow youtube QUICK SWEAT CARDIO EXERCISE &  YOGA FOR BIGGENERS .

Bukan senang nak senang kan. Kita kena berusaha teruk ah nak badan yang kita suka

Yang penting    :
* Jangan skip meals , terutama breakfast                                                   
* Rajin bersenam                                                   
* Awasi apa yang hang kunyah                                                  
* Minum air masak                                              
* Katakan tidak pada ubat kurus                                                   
* No Junk FOOD !!!                                                  
* Karbohidrat Sederhana, Protein Tingkatkan                                            
* Tidur yang cukup                                                   
* Jangan terlalu seksa badan hanya untuk kurus, jangan biar badan stress                            * Biar lambat kurus asal sihat


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima Kasih Terhadap Ulasan dan Pandangan Anda....
Doakan Aleeya Dapat Adik Ye.......

Large Scraper

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...