Leaderboard

26 Januari 2015

kenapa berat badan susah turun dan punca


Setiap manusia tadak lari dari keinginan pada benda atau perkara yang cantik.  
Kalau lelaki nak teman wanita atau isteri yang cantik, puteh... ku putih, kuputih ... baru lah putih... (iklan jap)
Kalau perempuan banyak nafsunya... mesti semua benda nak cantik
Baju nak cantik, barang-barang perabot, meja... semua lah.... yang penting cantik
betul tak.... aku pun sama jugak...

Oleh itu, memiliki badn yang ideal, cantik, macam model menjadi impian dan dambaan setiap wanita.
Walaubagaimana pun ada yang redha pada apa yang ade... ye tak...
lantak la korang ... janji aku sihat sudah... aku gemok je , kurus ke...
terima la aku seadaanya...

Tapi mana yang tak berpuasa hati dengan keadaan berat badan dan potongan bentuk tubuh.
Mereka terpaksa lah mengamalkan diet... kalo berat bertambah 4 ke 6 kg...
aku rasa diet biasa biasa dalam sebulan dua da ok da
tapi bagi mereka yang memerlukan penurunan berat badan yang banyak... extreme la kiranya...
mereka perlu mengamalkan diet yang ketat disamping bersenam
bagi kita kaum wanita apabila kita mendapat berat badan dan bentuk ideal, ia lebih meningkatkan lagi keyakinan diriapabila berhadapan dengan orang ramai.

Dek kerana keghairahan mereka itu, juga menimbulkan pelbagai keluhan malah ada sudah berputus asa kerana apa yang diusahakan selama ini tidak membuahkan hasil

stress gambar

Sebenarnya punca berat badan naik dan susah turun adalah disebabkan kesilapan diri sendiri yang dilakukan dalam keadaan tidak sedar antaranya seperti berikut:

PENGAMBILAN AIR SODA
Soda memang sinonim dengan minuman yang mengandungi banyak kandungan gula. 
Dalam segelas minuman soda terdapat sebanyak 65 kalori. Walaupun begitu, kalori tersebut tidak menjadikan perut anda kenyang
Jadi walaupun anda mengambil soda, keinginan anda untuk makan dalam kuantiti yang banyak tetap ada. 
Jika anda mengambil 2-3 gelas soda sehari, mungkin berat badan anda bertambah hingga 30% dari biasa.
(insyaAllah aku memang kurang / jarang ambil ni)

kurang tidur punca berat badan naik

KURANG TIDUR
Tidur kurang dari 5 jam sehari mempengaruhi minda anda dan sekaligus mengawal keinginan untuk makan malam. Jadi semakin sikit masa anda tidur, semakin banyak masa anda makan
(tu la... kurang tidur jarang la... hikhihkik... lebih tidur ade kot)

TIDAK BERSARAPAN
Seseorang yang melambatkan sarapan, berisiko 4 kali ganda lebih tinggi dari mereka yang mengambil sarapan untuk mendapat penyakit obesiti
Dengan membiarkan perut kosong pada waktu pagi ia akan melambatkan metabolisme badan dan menahan rasa lapar dan sekaligus menyebabkan anda makan banyak pada waktu tengahari
(yang ni memang selalu la... tapi kat rumah tak sempat... kalo kat offfice buat air milo dan biskut lemak da ok da)

MAKAN TERLALU CEPAT
Kunyang makanan perlahan-lahan. Ini tidak, kalau makan berkenaan terlalu sedap, kita kunyah bukan main cepat lagi, adakala itu tak sempat kunyah sudah telan terus
Jika anda kunyah makanan anda perlahan-lahan, anda akan mengambil lebih sedikit kalori setiap kali anda makan. Sekurang-kurangnya masa selama 20minit diperlukan untuk perut mendapat isyarat dari otak bahawa anda sudah kenyang
(kene kurangkan kelajuan mengunyah la kiranya... kalau ikut sunah nabi kene kunyah sebanyak 25 kali baru bole telan)

KURANG MINUM AIR PUTIH
Dalam kajian, seseorang yang menjalani diet dan minum 2 gelas air sebelum makan akan membuatkan berat badannya kurang 30% lebih banyak berbanding mereka yang tidak minum
(sedang berusaha untuk minum lebih kurang 2 liter sehari..... kalo hari bekerja bole... kalo kat umah da pasrah da tinggal jugak.... tapi akan cuba berusaha untuk memperbaiki)

BERKAWAN DENGAN MEREKA YANG SAMA BERAT BADAN
Kajian di dalam New England Journal Of Medicine menunjukkan bahawa seseorang itu lebih cenderung untuk menjadi obesiti apabila mereka berkawan dengan orang yang ada obesiti
Itu tidak bermaksud anda tidak boleh berkawan dengan mereka yang berbadan besar. Tetapi gaya hidup dan pola pemakanan kawan sangat mempengaruhi
Jadi untuk mengelakkan perkara ini terjadi, ajaklah kawan pergi bersenam dan amalkan pola pemakanan sihat
(dulu masa zaman jahiliyah... hahaha .. zaman aku mengumpul lemak... aku berkawan dengan kawan yang suka makan tau.. kejap kejap keluar makan... pagi makan tengah hari makan... petang makan... kang malam makan lagi kat rumah.... jadi berat badan dan saiz badan pun semakin membesar... ditambah dengan selera makan macam dainesor....
tapi itu dulu... sekarang dan pandai dah... banyak mana nak makan... kalau terlebih makan nak kene buat ape... kurang kan ape....)

MAKAN KETIKA TERTEKAN/ STRESS
Ketika stress, ada diantara kita lebih gemar makan makanan manis untuk membantu hilang stres. Jadi ketika keinginan makan makanan manis tu datang ketika stres, alihkan fikiran dengan melakukan aktiviti senaman ataupun tidur. Aktiviti senaman amat baik untuk badan dan membuatkan fikiran anda lebih baik

KURANGKAN PENGAMBILAN KARBOHIDRAT
Dengan pengambilan karbohidrat secara berlebihan seperti mi, nasi putih dapat meningkatkan hormon serotinin yang menyebabkan anda ingin makan lagi? Jadi gantikan karbohidrat sederhana dengan karbohidrat kompleks seperti beras perang atau oatmeal
(setuju.... tapi kene kuat semangat)

MAKAN DENGAN POTONGAN YANG BESAR
Seseorang yang makan dengan potongan yang besar boleh menambah kalori di badan mereka sebanyak 50% berbanding dengan mereka yang mengambil potongan kecil dan kunyah perlahan-lahan
(nak ikut kan nasi 1/4 daripada pinggan, sayur ikan dengan buah...)

MALAS BERSENAM
Walaupun anda telah mengurangkan pengambilan makanan , tetapi mungkin tidak dapat mengecilkan bahagian pinggang anda yang berlemak tanpa senaman
Kesimpulannya badan akan lebih cepat berisi apabila anda malas bersenam
(sekarang pun malas... tapi kalo ade masa bersenam juga... tapi joging dengan anak kat belakang rumah)

MAKAN LEWAT MALAM
Mengikut kajian Journal Obesity, seseorang yang makan selepas jam 8 malam akan mendapat lebih banyak kalori. Jadi jika keinginan anda untuk makan tengah malam itu menggila, carilah makanan yang mempunyai kandungan gula dan lemak yang rendah
Seperti susu rendah lemak, air masak, buah-buahan ke ataupun roti oatmeal
(jangan makan bila wak tu da pukul 11 ke 12 malam... memang mengumpul lemak kan... esoknya bangun mesti muka sembab je kan.... kalo nak makan bole tapi jangan tidur tapi eksesais boleh... hahah memang tak la... tidur jugak...)


19 Januari 2015

AJL 29 2015

assalamualaikum semua



semua da tengok juara lagu malam tadi kan
wahhh....
sebenarnya tak ade la tunggu sangat
sejak setahun dua ni rancangan mingguan memang tak tengok
tapi tiap tiap tahun AJL memang tengok

tapi malam tadi
memang terkesan tengok MOJO
nyanyian daripada CALIPH BUSKERS

lepas tu terus tengok YOU TUBE
rupanya banyak da vedio kumpulan ni di upload dalam ni
macam macam lagu die nyanyi

yang istimewanya insan ni
bila die nyanyi
releknya
tapi suara die memang power
itulah keistimewaan die kan
anugerah daripada Allah
walaupun kekurangan
Edry Abdul Halim berjaya mengenengahkan suara
dan keistimewaan CALIPH BUSKERS

10898271_10153519397873332_338327516285567938_n
semoga CALIPH BUSKERS berjaya
meningkat taraf hidup mereka
dan berjaya di dunia dan akhirat

lagi satu tengok nyanyian daripada Sheila Hamzah

Malam tadi baru mendalami
setiap bait bait lirik lagu ni
Bila dengar lagu ni
Shiela memang menyintai Sharnaz kan
Sampai die buat lagu ni
Tapi memang tak ade jodoh merekan kan
Apa pun tahniah Sheila
semoga jumpa jodoh yang sebenar

lagi satu lupa
suka sangat lagu lagu kumpulan headwind
mula mula dengar tomok dengan penyanyi kumpulan Hyper Act



dalam hati tanya sapa punya lagu ni
tanya la en suami
kumpulan headwind

tanya lagi bukan Zainal Abidin selalu nyanyi ke lagu ni
en suami jawab
die punya kumpulan la tu

kuang kuang kuang
tak tau la saya
baru tau....
tapi memang best lagu die kan
kene cari ni

Senarai Keputusan Penuh Pemenang Anugerah Juara Lagu 29

Juara Lagu telah berjaya mengalahkan 11 buah lagu lain ialah Apa Khabar – Joe Flizzow & Sonaone
Naib juara AJL29 dimenangi oleh lagu: Masih Aku Cinta – Shila Amzah
Pemenang tempat ketiga berjaya dimenangi oleh lagu : Di Pintu Syurga – Dayang Nurfaizah
Persembahan Vokal Terbaik: Dayang Nurfaizah  – Di Pintu Syurga
Persembahan Terbaik: Mojo (RomanCinta)



14 Januari 2015

Nyamuk

Assalamualaikum semua
nak cerita pasal kat rumah aku ni
bukan main banyak nyamuk lagi
rasanya nyamuk nyamuk kat rumah 
pandang kami 3 beranak ni da macam lauk da
mana tak nya
kalau tengah tido mati tu 
maksudnya tido tak hingat dunia
sampai nyamuk gigit sampai berbelas ekor pun tak sedar
korang dapat bayngkan tak
berbelas ekor
mau tak naik bulu roma
haiyaaa.....
zasss.... ku lepuk kan dengan 2 tapak tangan
ulang 2 tapak tangan
nampak sangat banyak kan
memang banyak

macam macam da buat
pasang ubat nyamuk
lagi yang murah sampai yang mahal
masih sama

duduk kampung
rumah papan pulak tu
standert la ade lubang angin
agaknya lagi situ la die masuk

sembur rekset pun tak jalan
bila sembur dia lari la ikut lubang angin
nanti da lama die datang balik
sakit dan jiwa dibuatnya nya

beli lilin serai wangi pun
sama tak jalan

beli perangkap nyamuk
aku beli kat cosway
pun hampeh

yang belum cuba ape....
nak beli kelambu or pakai kelambu
da servay da
tadaaaa....

mesti korang da tau ka
dan mesti yang ade kat rumah

pasti akan dimiliki tak lama lagi
ari tu tengok kat DIY RM35 je kot
nak kene cari ni
insyaAllah

servey kat internet cara nak tangkap or perangkap nyamuk
jom kita buat sendiri


Buat sendiri perangkap nyamuk 
 

Apa yang kita perlukan ialah:
200 ml air 50 gram gula perang, 1 gram yis ( yis ibu roti, boleh dibeli di pasar raya ) dan 1 botol plastik 2-liter.

Bagaimana caranya:

1. Potong botol plastik (jenis PET) pada separuh. Simpan bahagian leher
2. Campurkan gula perang dengan air panas. Biarkan sejuk. Apabila sejuk, tuangkan di separuh bahagian bawah botol.
3. Tambah yis. Tidak perlu digaul. Ia akan menghasilkan Karbon Dioksida menarik perhatian nyamuk.
4. Letakkan bahagian corong, terbalik, ke dalam separuh botol tadi.
5. Bungkus botol dengan sesuatu yang berwarna hitam, dan letakkan di beberapa sudut rumah anda.

Mungkin ada yang tertanya? kenapa dan macamana nyamuk boleh mencari kita walaupun dalam kelambu / selimut?
Nyamuk dapat mengesan karbon dioksida dan akan tertarik kepadanya. Yis yang bertindak dengan makanan (gula perang) akan menghasilkan karbon dioksida.

Dalam masa dua minggu, anda akan melihat jumlah nyamuk dan nyamuk yang mati di dalam botol. Di samping membersihkan rumah , tapak pembiakan nyamuk dan nyamuk, kita boleh menggunakan kaedah ini dalam: Sekolah, taska, Hospital,kedai, ladang, dan lain-lain .

kalau rajin ade jugak tanaman yang menghalau nyamuk tau 
nanti kalau free aku cerita lai
sementara nak cuba buat perangkap nyamuk ni
mesti en suami gelak kan aku
tapi tak kira kene cuba jugak kan
mana tau berjaya

akhir kata
perangi nyamuk aedes

Buat sendiri perangkap nyamuk

KESIHATAN ADALAH SEGALANYA! - JOM BELAJAR MEMBUAT PERANGKAP NYAMUK YANG MUDAH DAN MENENTANG NYAMUK AEDES DAN DENGGI.


Apa yang kita perlukan ialah:
200 ml air 50 gram gula perang, 1 gram yis ( yis ibu roti, boleh dibeli di pasar raya ) dan 1 botol plastik 2-liter.

Bagaimana caranya:


1. Potong botol plastik (jenis PET) pada separuh. Simpan bahagian leher
2. Campurkan gula perang dengan air panas. Biarkan sejuk. Apabila sejuk, tuangkan di separuh bahagian bawah botol.
3. Tambah yis. Tidak perlu digaul. Ia akan menghasilkan Karbon Dioksida menarik perhatian nyamuk.
4. Letakkan bahagian corong, terbalik, ke dalam separuh botol tadi.
5. Bungkus botol dengan sesuatu yang berwarna hitam, dan letakkan di beberapa sudut rumah anda.

Mungkin ada yang tertanya? kenapa dan macamana nyamuk boleh mencari kita walaupun dalam kelambu / selimut?
Nyamuk dapat mengesan karbon dioksida dan akan tertarik kepadanya. Yis yang bertindak dengan makanan (gula perang) akan menghasilkan karbon dioksida. Atau baca ni, 7 tanaman penghalau nyamuk

Dalam masa dua minggu, anda akan melihat jumlah nyamuk dan nyamuk yang mati di dalam botol. Di samping membersihkan rumah , tapak pembiakan nyamuk dan nyamuk, kita boleh menggunakan kaedah ini dalam: Sekolah, taska, Hospital,kedai, ladang, dan lain-lain .
- See more at: http://infosantai2.blogspot.com/2013/03/buat-sendiri-perangkap-nyamuk.html#sthash.IwngpmhD.dpuf
Buat sendiri perangkap nyamuk
KESIHATAN ADALAH SEGALANYA! - JOM BELAJAR MEMBUAT PERANGKAP NYAMUK YANG MUDAH DAN MENENTANG NYAMUK AEDES DAN DENGGI.
http://1.bp.blogspot.com/-q2vTn_AmYDs/UVd7Hrr6ueI/AAAAAAAADLM/_KVlsKIpIPs/s320/300205_590644754280606_1245588107_n-1010412359.jpeg

Apa yang kita perlukan ialah:
200 ml air 50 gram gula perang, 1 gram yis ( yis ibu roti, boleh dibeli di pasar raya ) dan 1 botol plastik 2-liter.

Bagaimana caranya:


1. Potong botol plastik (jenis PET) pada separuh. Simpan bahagian leher
2. Campurkan gula perang dengan air panas. Biarkan sejuk. Apabila sejuk, tuangkan di separuh bahagian bawah botol.
3. Tambah yis. Tidak perlu digaul. Ia akan menghasilkan Karbon Dioksida menarik perhatian nyamuk.
4. Letakkan bahagian corong, terbalik, ke dalam separuh botol tadi.
5. Bungkus botol dengan sesuatu yang berwarna hitam, dan letakkan di beberapa sudut rumah anda.

Mungkin ada yang tertanya? kenapa dan macamana nyamuk boleh mencari kita walaupun dalam kelambu / selimut?
Nyamuk dapat mengesan karbon dioksida dan akan tertarik kepadanya. Yis yang bertindak dengan makanan (gula perang) akan menghasilkan karbon dioksida. Atau baca ni, 7 tanaman penghalau nyamuk

Dalam masa dua minggu, anda akan melihat jumlah nyamuk dan nyamuk yang mati di dalam botol. Di samping membersihkan rumah , tapak pembiakan nyamuk dan nyamuk, kita boleh menggunakan kaedah ini dalam: Sekolah, taska, Hospital,kedai, ladang, dan lain-lain .
- See more at: http://infosantai2.blogspot.com/2013/03/buat-sendiri-perangkap-nyamuk.html#sthash.IwngpmhD.dpuf

Buat sendiri perangkap nyamuk

KESIHATAN ADALAH SEGALANYA! - JOM BELAJAR MEMBUAT PERANGKAP NYAMUK YANG MUDAH DAN MENENTANG NYAMUK AEDES DAN DENGGI.


Apa yang kita perlukan ialah:
200 ml air 50 gram gula perang, 1 gram yis ( yis ibu roti, boleh dibeli di pasar raya ) dan 1 botol plastik 2-liter.

Bagaimana caranya:


1. Potong botol plastik (jenis PET) pada separuh. Simpan bahagian leher
2. Campurkan gula perang dengan air panas. Biarkan sejuk. Apabila sejuk, tuangkan di separuh bahagian bawah botol.
3. Tambah yis. Tidak perlu digaul. Ia akan menghasilkan Karbon Dioksida menarik perhatian nyamuk.
4. Letakkan bahagian corong, terbalik, ke dalam separuh botol tadi.
5. Bungkus botol dengan sesuatu yang berwarna hitam, dan letakkan di beberapa sudut rumah anda.

Mungkin ada yang tertanya? kenapa dan macamana nyamuk boleh mencari kita walaupun dalam kelambu / selimut?
Nyamuk dapat mengesan karbon dioksida dan akan tertarik kepadanya. Yis yang bertindak dengan makanan (gula perang) akan menghasilkan karbon dioksida. Atau baca ni, 7 tanaman penghalau nyamuk

Dalam masa dua minggu, anda akan melihat jumlah nyamuk dan nyamuk yang mati di dalam botol. Di samping membersihkan rumah , tapak pembiakan nyamuk dan nyamuk, kita boleh menggunakan kaedah ini dalam: Sekolah, taska, Hospital,kedai, ladang, dan lain-lain .
- See more at: http://infosantai2.blogspot.com/2013/03/buat-sendiri-perangkap-nyamuk.html#sthash.IwngpmhD.dpuf

Buat sendiri perangkap nyamuk

KESIHATAN ADALAH SEGALANYA! - JOM BELAJAR MEMBUAT PERANGKAP NYAMUK YANG MUDAH DAN MENENTANG NYAMUK AEDES DAN DENGGI.


Apa yang kita perlukan ialah:
200 ml air 50 gram gula perang, 1 gram yis ( yis ibu roti, boleh dibeli di pasar raya ) dan 1 botol plastik 2-liter.

Bagaimana caranya:


1. Potong botol plastik (jenis PET) pada separuh. Simpan bahagian leher
2. Campurkan gula perang dengan air panas. Biarkan sejuk. Apabila sejuk, tuangkan di separuh bahagian bawah botol.
3. Tambah yis. Tidak perlu digaul. Ia akan menghasilkan Karbon Dioksida menarik perhatian nyamuk.
4. Letakkan bahagian corong, terbalik, ke dalam separuh botol tadi.
5. Bungkus botol dengan sesuatu yang berwarna hitam, dan letakkan di beberapa sudut rumah anda.

Mungkin ada yang tertanya? kenapa dan macamana nyamuk boleh mencari kita walaupun dalam kelambu / selimut?
Nyamuk dapat mengesan karbon dioksida dan akan tertarik kepadanya. Yis yang bertindak dengan makanan (gula perang) akan menghasilkan karbon dioksida. Atau baca ni, 7 tanaman penghalau nyamuk

Dalam masa dua minggu, anda akan melihat jumlah nyamuk dan nyamuk yang mati di dalam botol. Di samping membersihkan rumah , tapak pembiakan nyamuk dan nyamuk, kita boleh menggunakan kaedah ini dalam: Sekolah, taska, Hospital,kedai, ladang, dan lain-lain .
- See more at: http://infosantai2.blogspot.com/2013/03/buat-sendiri-perangkap-nyamuk.html#sthash.IwngpmhD.dpuf

Large Scraper

Dengarkan lagi lagu hatiku

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...