Leaderboard

24 September 2012

JOM semak Kita



Sebenarnya bukan apa pun cuma memandangkan berat badan ni menampakkan diri yang serba comel.
Jadi kiranya saya nak mengajak kawan-kawan sama sama semak kadar berat ideal kita (BMI).
Ianya Indek Jisim Badan (BMI) ni mempengaruhi kadar kesihatan kita sebenarnya.
Ye la ape tu orang kate kalau lagi berat kita lagi mudah dan cepat untuk mendapat penyakit.
Perkataan PENYAKIT itu amat menyeramkan bagi sesetengah orang kan termasuk diri ini.
Ye la KUN FAYAKUN kalau Allah nak menganugerahkan kita penyakit, berat badan ideal pun tetap dapat penyakit jugak.  Itu semua kerja Allah dia lagi Maha Berkuasa Menentukan.

Lagi satu sebabnya nama saya telah tersenarai dalam Pertandingan Memasak Menu sihat anjuran jabatan.
Pesertanya adalah dikalangan kakitangan yang berpotensi untuk mencapai obesiti.
Sebenarnya saya sendiri telah perasaan dengan keadaan diri.
Tapi sebelum ni, tak silap sebelum raya dalam sebulan sebelum puasa.
Berat memang semakin meningkat.
Arrrhhh... memang agak tension mase tu.
Nak timbang memang agak gerun.
Berat mencapai 67 Kg..... memang berat....
OVERWEIGHT.....
ulang... OVERWEIGHT...
Mana tak nya, pagi sarapan di rumah
sampai office sarapan lagi dengan kawan
tengah hari makan, petang lagi dan kemudian malam
memang melantak lagi
hati senang agaknya

start berdiet mase bulan puasa...
Ye la selain berlumba lumba mendapatkan pahala
cuba jugak mengurangkan berat badan
tak de la diet cuma mengurangkan kadar pengambilan makanan
nampaknya berjaya
kerana semalam terpandang penimbang
di dalam bilik ayah
ape lagi timbang la
63.5 Kg... 2 ke 3 kali jugak la timbang...
macam tak percaya....
alhamdulillah...
turun jugak lah berat badan
tapi saya target 55kg... dapat 58 kg pun ok da...
insyaAllah semoga Allah menguatkan semangat ku..

Cara nak kira BMI
       Berat (KG)        
[Tinggi x Tinggi (M)]

Cara nak kira berat badan Ideal
23 (indeks BMI ideal) x tinggi (M) x Tinggi (M)          @        BMI x M x M = KG

contoh pengiraan : sekiranya ketinggi 1.55meter maka,
                           23 x 1.55 x 1.55 =  55KG

Kalau dari segi ukur lilit pinggang :  Bagi wanita mestilah tidak melebihi 80cm (32 inci)
                                                        Bagi lelaki pula tidak melebihi 88 - 94cm (36-40 inci)

Nisbah ukuran pinggang dan punggung (WHR) adalah kaedah penentu untuk mengetahui bentuk badan baik dan ideal bagi setiap orang. Caranya ialah membahagikan ukuran pinggang dengan punggung yang mana bagi wanita, ukurannya mestilah tidak melebihi 0.8 dan 1.0 bagi lelaki. Sekiranya nisbah WHR melebihi tahap ditentukan di atas, bermakna bentuk badan kurang cantik walaupun BMI anda dalam lingkungan normal.


kat bawah ni jadual BMI
kalau nak ikutkan saya punya BMI masih di line kuning lagi



BMI saya 26 kalau boleh 23 ke 24 pun jadi la...
yang penting sihat...






* kawan2 bagaimana.... ???

20 September 2012

Ning Baizura Mengandung

wahhh... mesti seronokkan artis kita ni
NING BAIZURA
dah pregnent hampir 5 bulan pun
dan beliau tidak kisah ape pun jantina anak nya
sama sama kita doakan semoga semuanya selamat





kat office saya pun ramai jugak yang menimang ahli baru
seronoknya.....


#bile la pulak aleeya maisarah nak dapat adik ni.... insyaAllah... aminnn...

18 September 2012

mencari ketenagan



rindu sama kamu



berharap kamu ada di sini di sisi
menjadi pendengar
menjadi penguat
menjadi penasihat

ade orang kate kalau kita rindu seseorang
maksud saya
kalau kita teringatkan seseorang
maknanya dia pun sedang rindukan kita
betul ke????
hope U'll miss me to

kita happy kan diri

menghabiskan sisa sisa malam dengan menghiburkan hati pecah perut dibuatnya tengok lawak zizan dan johan tengok youtube jek

14 September 2012

Tq kak Yus

rehat yang panjang hari ni
kami berkunjung ke rumah kak yus
our offc mate
mula ingat nak mngusik kak yus
sebab die suh datang dalam kul 1 gitu
tapi kitorang yang tak sabar
nak datang cepat jugak
tapi tak jadi
ade lawatan daripada jabatan lain
pejabat tanah kuala muda kedah
terpaksa la tunggu walaupun pada masa tu
ofice ni da gelap da
waktu tengah rehat

tak pe la kita tinggalkan cerita itu
nak cerita pasal makan mee udang ni
ketangkasan kak yus memasak
dapat la kami makan mee udang



sekadar berkongsi

update pepagi
hujan baru saje turun
best nyer tidur ni
betulkan
bagai mana dengan kawan kawan semua

11 September 2012

meh kite tenangkan fikiran

menenangkan fikiran dan hati yang serabut
meh kite tengok gambar ni
cantiknyaaa....








07 September 2012

Nurul syuhada Letak Jawatan!!!

pix_gal0

Nurul Syuhada letak jawatan pengacara sepenuh masa TV3, nafi isu Bintulu jadi punca

Personaliti televisyen terkenal, Nurul Syuhada Nurul Ain Mohd Zin, 28, semalam mengumumkan meletak jawatan sebagai pengacara tetap TV3 tetapi menafikan ia berpunca kontroversi isu Bintulu, Sarawak. 

Pengacara Malaysia Hari Ini (MHI) yang ditemui di majlis rumah terbuka Media Prima Berhad di Pusat Konvensyen Sime Darby, Bukit Kiara menjelaskan, dia meletak jawatan sebagai pengacara sepenuh masa TV3 kira-kira sebulan lalu. Malah, katanya, inilah hari terakhir dia menggalas tugas itu. Sebenarnya, notis peletakan jawatan saya hantar sebulan lalu. Perkara ini tiada kaitan dengan insiden barubaru ini. 

"Saya berharap orang ramai tidak mengaitkannya dengan isu berkenaan. 

Keputusan peribadi ini sudah saya buat sebulan lalu tanpa dipengaruhi kes terbabit. 

Ini semuanya takdir serta kebetulan, katanya. 

Mahu sambung belajar 
Nurul Syuhada menjelaskan, dia masih berkhidmat dengan TV3 separuh masa. 

Saya mengambil keputusan untuk bekerja separuh masa. Bidang penyiaran tetap di hati, apatah lagi sudah banyak asam garam saya kutip sepanjang bergelar pengacara, katanya. 

Katanya, dia mahu memberi lebih tumpuan kepada keluarga dan jika diizinkan, mahu menyambung pengajian ke peringkat sarjana. 

Sebelum ini, saya mengikuti pengajian peringkat sarjana dalam bidang geokimia, tapi separuh jalan saja. Jadi saya ingin meneruskan cita-cita untuk memperbanyakkan ilmu di dada. 

Mungkin saya akan sambung pengajian dalam bidang psikologi atau tamadun Islam, ujarnya. 

Ingin timang anak 

Pengacara berhijab ini juga menangkis dakwaan kononnya mendapat tawaran istimewa daripada stesen TV lain. 

Nurul Syuhada menjelaskan dia gembira bekerja bersama TV3 yang memperkenalkan dirinya kepada dunia penyiaran. 

Cuma katanya, dia menginginkan ruang peribadi untuk membina keluarga dan menimang cahaya mata. 

"Ini disebabkan selama enam tahun lebih saya bekerja, saya tidak pernah mengambil cuti, katanya. 

Menjelaskan skop kerjayanya sekarang, Nurul Syuhada menjelaskan dia masih menjadi hos tetapi tidak lagi bertugas wartawan penyiaran pada masa yang sama. 

Ditanya peluangnya untuk muncul di stesen TV lain, Nurul Syuhada menyifatkan penjenamaan dirinya begitu kuat dengan TV3 serta tidak mahu mengulas tawaran lain pada masa depan.

ambil kat sini
http://www.bharian.com.my/bharian/articles/Notisberhentisebulanlalu/Article/

*maybe die nak berehatkan... ape pun kita doakan die berjaya kay....
http://my.churpchurp.com/ayunidati/share/DGheartTARA

06 September 2012

Permata ku di jamuan raya

hari Isnin yang lalu
satu jamuan raya peringkat daerah diadakan
di Dataran Keris Alor Gajah
fuh macam macam ade
tapi mase tu tengah berpuasa pulak
huhuhuhu....... 
mase tu berdoa tau
semoga dikuatkan iman
tak turun pun
tapi sekarang ni
saya nak cerita tentang
jamuan ni telah dihadiri oleh
seluruh warga permata
PAPN Alor Gajah
Termasuk permata hati ku

*ambil gambar dari kawan-kawan yang upload kat FB












05 September 2012

PAPN ALOR GAJAH

hari ni baru dapat bukak facebook
terlihat post2 dari PAPN Alor Gajah
Baru tahu ade facebook rupenye

Ni Gambar mase sambutan merdeka last week
seronok nampaknya





aleeya kat belakang pakai baju hitam




sedang mewarna bendera



inilah hasilnya




















* masa nak amik aleeya balik die menangis sebab kene marah dengan cikgu
sebab waktu tido dia ramai ramai bercakap.... huhuhu... sedih lagi die.... (pengajaran namanya tu... perlu mendengar arahan)

jom terjah bandung



 

 



cantiknya lampu lampu
macam2 warna dan gaya
tapi kat sini ade jugak rasanya





macam sejuk jek kan


ni mase sesekolah dulu belajar
candi borobodur
macam tu spelling dia kot
kalo salah sory


Large Scraper

Dengarkan lagi lagu hatiku

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...